Fascinationen ved konkurrence flyvning
<mere tekst kommer>
Fritflyvning
Læs mere om fritflyvning her.
I alle udendørs fritflyvningsmodelklasser drejer det sig om at flyve lang tid, og succesparameteren er således at finde "god luft", hvilket vil sige termikbobler. Da der ikke er nogen styring på modellerne ender de ofte langt væk fra startstedet, og et element i udøvelsen er derfor også at finde og hente modellerne efter hver konkurrencestart, så de er klar til næste runde. Det giver god motion og ekstra naturoplevelser i tilgift..
I Danmark har vi næsten altid være med helt i front internationalt. Vi har haft flere Verdens- og Europamestre, og danske piloter blander sig jævnligt i toppen af de internationale konkurrencer.
Udendørs flyver man 4 klasser:
Er den "rene" svævemodelklasse. Modellerne løbes op med en 50 meter lang højstartsline. Modellen "slynges" af sted og op med høj hastighed og de dygtigste piloter får modellen til at begynde svævefasen i cirka 100 meters højde.
30 gram gummielastik driver den propel der trækker modellen op i udgangshøjden inden svævet begynder. Klassen omtales også som Wakefield (= link/side til Wakefields historie)
En toptunet forbrændingsmotor på 2,5 cc trækker på 4 sekunder modellen lodret op i udgangspositionen, hvor den svæver videre.
Denne klasse har meget til fælles med klasse F1C. Dog er der i F1Q en kraftig elektromotor der trækker modellen op til udgangshøjden inden svævefasen begynder
Flyves ikke i DK i øjeblikket:
F1D: Denne klasse er 55 cm store indendørs gummimotormodeller som minimum vejer 1,4 gram uden gummimotoren som vejer max 0,4 gram. Disse modeller flyver kun så længe der er omdrejninger i motoren til at drive propellen rundt. De bedste flyver mere end 30 minutter!
F1E: Modellen håndkastes fra toppen af en skrænt, hvorefter den med en forudindstillet magnetstyring skal holde sig svævende i skræntvinden så lang tid som muligt. Det er den indbyggede magnet, der holder modellen på den rette kurs.
Linestyring
Læs mere om linestyring her.
En linestyret model styres af to liner. Piloten har et håndtag hvor de to liner sidder fast. I modellerne sidder linerne fast i en drejelig trekant der bevæger højderoret vha en stødstang (se illustration). En linestyret model flyver rundt i en cirkel omkring piloten.
I Danmark har vi næsten altid være med helt i front internationalt i specielt F2C, F2D og også F2A. Vi har haft flere Verdens- og Europamestre, og danske piloter blander sig jævnligt i toppen af de internationale konkurrencer
Linestyret hastighedsflyvning. Det gælder om at flyve 1km så hurtigt så muligt. Dette opnåes ved at optimere motor, propel og effektpotte. Man flyver 11 omgange og de dygtigste opnår hastigheder på omkr. 300 km/t.
Sporten henvender sig især til personer der ser værdi i at super optimere ned i de små detaljer.
Linestyret kunstflyvning. Det handler om at flyve et fastlagt program af manøvrer der skal flyves så præcist som muligt, der bliver bedømt af et panel dommere. Her finder man de flotteste modeller.
Klassen er to delt med henholdsvis en begynder og expert klasse.
Teamrace. Her flyver et team (pilot og mekaniker) 10km (100 omgange), mod 2 andre teams på samme tid. Man skal lave mindst 2 mellemlandinger på 100 omgange. Modellen har en 2,5 ccm toptunet motor, 7ccm brændstof.
Klassen er modelflyvningens svar på Formel 1, med hurtige mellemlandinger, overhalinger og dramatik.
Combat. Det gælder om at klippe så mange stykker af modstanderens papir strimmel som muligt. I combat flyver 2 piloter imod hinanden, med 2 modeller og med 2 mekanikere. En kamp varer 4 min.
Combat er indbegrebet af dramatik, nærkamp og lynhurtige reflekser.
Som F2C men med simplere modeller, lavere hastighed og forsimplet regler.
Linestyret hastighedsflyvning med simpel old Timer model. Der er hele 17 motorklasser, fra veteranmotorer til moderne glødemotorer.
Man flyver fra 6 til 10 omgange alt efter motorklasse, de hurtigste flyver 170 km/t.
Klassen henvender sig til dem der selv vil bygge en model, og ikke investere de store penge. En klasse hvor alle kan være med.
F4B
Linestyrede skalamodeller, der både bedømmes i flyvning i luften og også bedømmes på skalalighed.
Kunstflyvning
Læs mere om kunstflyvning her.
Hvis du er fascineret af præcis flyvning og flotte og svære manøvre så er kunstflyvning lige noget for dig. Det er ikke kun flyvning men også præcist byggede fly der er trimmet og sat op så de gør lige det du forventer, så du kan lave de flotte manøvre så præcist som muligt.
RC kunstflyvningsmodel der flyves bestemte manøvre der hvert andet år øges i sværhedsgrad. Der anvendes elmotor eller forbrændingsmotor. Elegance og præcise manøvre i alt slags vejr foran et dommerpanel gør det til en æstetisk nydelse at se modelflyvning.
Indendørs kunstflyvning. Her er der utroligt lette og langsomme præcist fløjne modeller i en hal. Sommetider også til musik.
Kunstflyvning med store fly der ligner rigtige fly. Manøvrene flyves i en “kasse”, ligesom full-size kunstflyvning
Svæveflyvning
læs mere om Svæveflyvning her.
Et svævefly bedømmes på flyvning uden motor, så enten skal svæveflyet op i en højstart, med en elektromotor eller også skal det bæres oppe af løftet fra en skrænt. De fleste svævepiloter fasineres af at finde termik og at undgå synk. Det er sjovt med et aerodynamisk optimeret fly. I nogle klasser er det kun termikflyvningen der giver point, i andre skal man også have et fly der kan flyve stærkt og glide fladt.
RC-svævemodel til konkurrence i 3 discipliner: Termik, distance og hastighed. Modellen startes med el-spil. Her handler det om modeloptimering og evnen til at læse luften for synk og termik, samt at flyve præcist ved høj hastighed. Samtidig skal modellens vægt tilpasses vejret og flyveopgaven.
RC svævemodel til hastighedsflyvning på skrænt. 10 x 100 meter på en skrænt i alt fra 3 m/s til over 25 m/s. De hurtigste flyver langt under 35 sekunder for 1000 m inkl 9 180 graders sving
Termikflyvning med svævemodeller der kastes. Her er der mange fly i luften på en gang. Man flyver mange forskellige opgaver, så pulsen er oppe mens man finder termik, orientere sig om de andre, og hele tiden holder hovedet koldt i netop dén flyveopgaver man flyver nu.
Termikflyvning med elektrosvævemodel. Det ligner lidt F3J, men i F5J får du færre strafpoint, jo lavere højde du slukker din motor i. Det gælder altså om at kunne læse termikken så du ved, at du kan starte din 10 minutters termikflyvning lavere end alle de andre. Flyvningen afsluttes med en præcisionslanding.
GPS: <>
Flyves ikke i DK i øjeblikket:
F3J: RC-svævemodel til termikflyvning. 10 minutters termikflyvning med en præcisionslanding. Der startes med løbestart (eller fra 1/12019 alternativt med el-spil). Her gælder det om at lave hurtige starter og have viden om termik, så man helst alene kan flyve de 10 minutter og lande præcist.
Helikopter
Læs mere om helikopter klasserne her.
Kunstflyvning med helikopter. Her gælder det præcise manøvre der er placeret rigtigt. Der er et meget højt præcisionsniveau i flyvningerne. Noget af det ligner lidt F3A, men der er også præcise piruetter og langsomme præcise placeringer af forskellige figurer i lav og præcis højde.
Kunstflyvning med helikopter men i 3D. Der er vildere manøvre og et højere tempo end i F3C. F3N flyves også med musik.
Skala
Læs mere om Skala her.
For alle skalaklasser gælder det om, at kunne konstruere, bygge og flyve med et fly der er næsten nedskalerede kopier af rigtige fly. Enhver skaladetalje får et flyv til at se mere rigtigt ud. Og flyvningen skal selvfølgelig også se ud som om det er det rigtige fly der er i luften. Her der virkelig mulighed for at bringe fly-historiens vingesus på tæt hold.
Hotliner
Læs mere om Hotliner her.
F5B:
RC-model med elmotor. Der konkurreres i en blanding af hastighed og distance i første del af flyvningen, og termikflyviningen i anden del af samme flyvning. Afslutning med præcisionslanding. Et højt adrenalinniveau i distanceflyvningen og et højt pulsniveau i varigheden hvis termikken er svagere end du ønsker.
F5F:
En introklasse til F5B
Flyves ikke i DK i øjeblikket:
F5D: RC motormodel til hastighedsflyvning. Elmotor. Her skal man optimere model, motor, propel, batteri og flyvestil. Der er tempo og drama med 4 modeller på en gang.
<Billede af Hotliner>
<Multirotor billeder>
Multirotor
Læs mere om Multirotorklasserne her.
Race med multirotor. det er høj adrenalin med små multirotorer gennem porte og forhindringer. Man flyver flere ad gangen og det gælder selvfølgelig om at kommer først igennem banen. Det kan nærmest sammenlignes med moto-cross.
F3D: RC motormodel til hastighedsflyvning. Forbrændingsmotor på max 6,5 ccm. Her skal man optimere model, motor, propel og flyvestil. Der er tempofyldt race og drama med flere modeller på en gang.
(F3E betød elektro indtil det blev omdøbt til F5)
S1-S8: Raketemodeller. Nogle er skalamodeller, nogle er fritflyvende med faldskærm, nogle er fjernstyrede DLG-agtige modeller med raketmotor. Østeuropa og USA har sjovt nok være nogle af de lande der dyrker denne gren mest intensivt.