F5J regelsættet
En F5J flyvning belønnes på 3 punkter: Starten, termikflyvningen og landingen.
De to sidste elementer er (næsten) identiske med en F3J flyvning, hvorimod starten er den del af flyvningen som gør F5J til en meget interessant konkurrence klasse.
Starten
I en F5J model skal der være en logger som sikrer at motoren maksimalt kan køre 30 sekunder, og kun kan startes én gang pr. flyvning. Loggeren registrerer automatisk den største højde fra motoren blev startet til 10 sekunder efter motoren blev slukket og denne højde bruges i pointberegningen. Hver meter op til 200 meter giver et fradrag i den samlede score på 0.5 point, mens højder over 200 meter giver et fradrag på 3 point(!). Da vi Danmark som bekendt har en maks. flyvehøjde på 100m (med mindre man har indhentet tilladelse) er vi nødt til at begrænse denne højde.
Eksempel på 2 piloter der flyver præcis samme tid og begge lander perfekt:
Pilot 1 - Starthøjde 122m: 122 x 0.5 = 61 point i fradrag
Pilot 2 - Starthøjde 210m: 200 x 0.5 + 10x3 = 130 point i fradrag.
Så det er en kæmpe fordel at starte så lavt som muligt og for alt i verden undgå at komme over 200m(eller hvad der defineres lokalt under hensyntagen til lokale regler) - men på den anden side skal man jo også være sikker på at kunne fange termikken…. hvem sagde det skulle være nemt?
Flyvefasen
Flyvefasen er (næsten) identisk med F3J flyvningen: Find termikken og bliv hængende så længe som muligt indtil "vinduet" lukker 10 minutter efter startsignalet lød. Hvert sekund giver 1 point og tiden starter i det øjeblik flyet bliver kastet. Lander man ikke indenfor de 10 minutter får man ingen point for landingen og går der mere end 11 minutter gives der nul point for hele flyvningen.
Landingen
Der kan scores op til 50 bonus point hvis man udfører en perfekt landing. For hver meter man er væk fra mærket mister man 5 point.
Samlet score
Den samlede score for en F5J flyvning udregnes derfor på følgende måde:
- Et point pr. sekunds flyvetid
- Landings point (opnås kun hvis man lander indenfor de 10 minutter)
- Fradrag for starthøjden
Den pilot i runden der opnår den højeste score får 1000 point og resten af piloterne får beregnet deres score forholdsmæssigt ud fra vinderens score.
Hvilke fly/udstyr kan bruges ?
Det der gør F5J interessant som konkurrenceklasse at der ikke stilles de samme krav til materiellet som i søsterklassen F3J. En F3J model skal kunne modstå voldsomme belastninger i starten og der flyves derfor kun med rene kulfibermodeller som er temmelig kostbare. Udover at der er "sparet" på materiellet er der også sparet på organisationen da starten klares helt uden hjælp fra andre (ingen løbestart eller startspil), hvilket betyder at afviklingen af en konkurrence bliver nemmere. Og man kan tage på flyvepladsen og træne lidt for sig selv uden at bruge flere timer på det, og er man et par stykker samlet på pladsen kan man meget nemt flyve en runde eller to.
Den rene vare - F5J
Den officielle FAI klasse har ingen begrænsninger på motor/batteri og kan derfor flyves med alle slags el-svævere der overholder følgende krav:
- Max spændvidde: 4m
- Max vægt: 5kg
- Max overflade: 150dm2
- Planbelastning: 12 til 75g/dm2
- Batteri: Ingen krav
- Motor: Ingen krav
Logger
Der skal være en logger i flyet, hvis formål er:
- At sikre at motoren kun kan starte én gang under hver flyvning
- At afbryde strømmen til motoren efter 30 sekunder
- At registrere den største højde fra motorstart til 10 sekunder efter motorstop.
Der findes et par producenter af loggere, men min anbefaling er at købe en "Altis V4" logger til omkring 450kr - den kan det hele og bruges af rigtig mange.