Kontakt os på info@modelflyvning.dk

Inden flyvning trækprøves med 50 gange modellens vægt, ca 230N

Inden flyvning trækprøves med 50 gange modellens vægt, ca 230N

Hastighedsflyvning

Hastighedsflyvning - eller Speed - går kort og godt ud på at gennemflyve en distance på 1 km så hurtigt som overhovedet mulig. Du kan se, hvordan det foregår her. Flyvningen på 307,17 km/t gennemføres af Lucca Grossi fra Italien.

En speedmodel ligner ikke en "klassisk" flyvemaskine. Den er optimeret til lav luftmodstand og har f.eks. kun én lang, smal vinge i den ene side. På den måde indkapsles linerne i en aerodynamisk form. Ca. 90% af den samlede modstand kommer fra de to stålliner.
En speedmodel er ikke forsynet med landingsstel, men starter fra en lille startvogn, en dolly. Når motoren stopper lander den igen på en stålskinne.

Begrænsningerne i klassen er:

  • Motoren må højst have en slagvolume på 2,5 cm3
  • Modellen skal mindst 5 dm2 planareal
  • Der skal bruges en standard brændstofblanding uden nitrometan
  • Linielængde skal være på 17,68 m, så 1 km er lige netop 9 omgange
  • Der skal anvendes to liner af stål med en min. diameter på 0,4 mm

For at forhindre at piloten øger modellens hastighed ved at trække den rundt, har man en stander i centrum af cirklen. Her skal piloten sætte sit håndtag fast i en gaffel når han ønsker at få flyvefarten målt.

Dette kan også ses her, hvor den daværende junior, Claudia Scaramella fra Italien, flyver sig til en 3. plads ved VM i 2014.

Motoren er bygget til at yde sit maksimale i de få sekunder den tager at flyve 1 km. Den er forsynet med en effektlyddæmper, som er afstemt efter motorens omdrejninger, så der opstår resonans gennem motoren og udstødningssystemet. Når stemplet er på vej ned og udstødningsporten er åben, skal der være undertryk i effektlyddæmperen, så udstødningsgasser trækkes ud. Når stemplet er på vej op, skal der være overtryk i resonansrøret, så brændstoffet presses op i cylinderen. Effektforøgelsen er på omkring 20%.

Når en speedmodel starter kan den godt lyde ret "forkølet". Først når modellen er kommet i luften og motoren når op på et passende omdrejningstal, opstår der resonans.
Motorens effekt stiger kraftig og de dygtigste piloter kan nå tophastighed over 300 km/h.

En speedmotor yder ca.2 hk ved 40.000 omdr/min.
Hvis en bilmotor på 2000 cm3 var tunet lige så voldsomt ville den yde ca. 1.600 hk !

Hvis du vil vide mere om F2A speedmodeller kan det anbefales at læse bachelor afhandlingen

 

Håndtaget er sat i pylonen og piloten skal gennemføre flyvningen i en højde mellem 1 og 3 meter

Håndtaget er sat i pylonen og piloten skal gennemføre flyvningen i en højde mellem 1 og 3 meter