Weatherman "Speed"
Grundlæggende er dette en modelklasse, hvor det gælder om at flyve en fastlagt distance, med ”stående” start så hurtigt som muligt.
Oprindeligt var modellen der flyves med, en gammel engelsk model fra slutningen af fyrrene udstyret med en 1,3 cm3 Mills dieselmotor.
For at få ”fat” i alle de pensionerede konkurrencepiloter og deres motorer, blev der i England lavet et regelsæt med 8 motor/modelklasser, baseret på den oprindelige Weatherman model. Det tog fart og her i Skandinavien begyndte vi også at flyve efter de engelske regler. Her har vi dog restriktioner med støj og så valgte vi at lave særskilte skandinaviske regler, hvor også der var dieselmotorer, en Viking veteran motor klasse, samt skandinaviske rekorder inkluderet.
De store forskelle til FAI speed er, at man ikke bruger en stander. Man må ikke bruge effekt lyddæmpere, eller trykfødning og så skal ens resultat sættes op mod den bestående rekord i den pågældende klasse man flyver i. Med de i alt 16 klasser vi i dag har i de skandinaviske regler, er der altid stor spænding om hvem der vinder. Den lille 1 cm3 model, en 3,5 eller den store 10 cm3 model.
Med det store ”udvalg” i model og motor størrelser der noget for enhver pilot, uanset alder og fysik. Modellerne flyver fra 70 til over 200 km/t. Linetrækket ligger fra 1kg. til 15-16kg. for de store 10 cm3 modeller. Den ældste konkurrence deltager indtil nu er 82 år!
Tidtagningen starter i det øjeblik modellen bliver sluppet, så det gælder om at have lette modeller og en god acceleration, hvor motoren ikke ”hakker”. Banerne der bliver fløjet fra, er alt fra græs, asfalt, til en tilfrosset sø 😉
Modellen er meget letfløjet, så længe man holder tyngdepunktet og styregrejet efter tegningen.
Der bliver fløjet postkonkurrencer i disse Covid-19 tider og generelt er det svenskeren Ingemar Larsson (ingemar.larsson.vis (snabela) telia.com) der tager sig af resultatlister, nordiske rekorder m.m. Senest er der blevet fløjet post konkurrencer med over 30 deltagere fra hele Norden.